Viszkető, vakarózó macska

A macskákat számos gyakori bőrprobléma sújtja. Tudd meg, hogyan kezelheted a rühességet és a macskák egyéb betegségeit!

bolhák a macskán

Itt az ideje összebújni egy kicsit, de macskád folyton vakarózik. Előfordulhat, hogy foltokban kihullott a szőre, vagy azt veszed észre, hogy a macskád bőre bizonyos helyeken hámlik. Emellett macskád nyugtalan lehet és kényelmetlenül érezheti magát, és azon aggódsz, hogy valami gond lehet a bőrével.

Számos bőrprobléma érintheti macskatársainkat. Állatorvosod tudja diagnosztizálni macskád problémáját, de jó, ha tudod, mire kell figyelned, és tisztában vagy azzal, hogyan kezelhetők az egyes bőrbetegségek.

Rühesség

A rühesség olyan bőrbetegség, melyet többféle apró atkafaj okoz, amelyek közül néhány természetes formában a bőr szőrtüszőiben él. A jó hír az, hogy a közhiedelemmel ellentétben a macskák rühességének legtöbb fajtája nem gyakori.

A félreértés abból ered, hogy az olyan sokkal gyakoribb betegségek, mint például a bolhafertőzés, ugyanazokkal a tünetekkel járnak, mint a rühesség. Ilyen lehet a viszketés, a szőrhullás, a száraz és/vagy vörös bőr, a túlzott nyalogatás és tisztálkodás, de a nyugtalanság és az ingerlékenység is.

Ötféle atka létezik, amely előfordulhat a macskáknál:

• Fülrühesség (Otodectes cynotis) – A fülrühesség elég gyakori a macskáknál, bár a legtöbb ember ezt inkább fülatkásságnak, mint rühességnek nevezi. Ezek az atkák, ahogy a nevük is mutatja, a macskák fülét fertőzik meg és viszketést, irritációt és gyulladást okoznak. Ha a cicád fején elváltozásokat látsz, a fülei piszkosak és viszketnek, és sokat vakarja vagy rázza a fejét, akkor lehet, hogy fülatkája van.
  • “Sétáló korpa” (Cheyletiella spp.) – A cheyletiellosist a bőr felszínén és felületi rétegeiben élő atkák okozzák. A fertőzés lehet tünetmentes, vagy a hát bőrének hámlásához, viszketéséhez és kérgesedéséhez vezethet, és már kevés atka is elegendő a tünetek kialakulásához. Ez az atka gyakrabban fordul elő nyulakban, mint macskákban.
  • Szőrtüszőatkásság (Demodex cati atkák) – A Demodex cati nem fertőző, és rendszerint a macskák bőrén él. Ez az atka csak  immunrendszeri problémák vagy szisztémás betegségek esetén okoz problémát, amikor az atkák száma megnő, és bőrelváltozások alakulnak ki. Néha fiatal cicáknál és idősebb macskákban is előfordul.
  • Sarcoptes rühösség (Sarcoptes scabiei atkák) – Ez egy ritkább okozója a rühességnek. Rendkívül fertőző, a macskák fertőzött vadon élő állatokkal vagy más állatokkal (például kutyákkal) való találkozás során kaphatják el, és akár emberre is átvihető.
  • Fejrühesség (Notoedres cati atkák) – A „macskák rühességeként” is ismert rühességnek ez a típusa nagyon ritka, de a macskákra és az emberekre is rendkívül fertőző.
macska rühessége

Hogyan kezelhető a rühesség?

A kezelési mód attól függ, hogy milyen típusú atkával küzd a macska. Az állatorvos gyógyszert fog felírni az atkák elpusztítására. Ezt a gyógyszert lehet, hogy a fülbe kell juttatni, vagy helyileg, injekcióval, samponozással, esetleg fürdetés során kell alkalmazni.

Előfordulhat, hogy el kell különítened a macskát az otthonodban, hogy megakadályozd az emberekre vagy más háziállatokra való átterjedést. Súlyos fertőzések esetén további kezelésre, például antibakteriális samponra vagy antibiotikumokra lehet szükség. Bár az atkák gyorsan elpusztulnak, akár egy hónapig is eltarthat, amíg a másodlagos bőrfertőzések megszűnnek.

Mivel a rühesség összetett, és a legtöbb típusa ritka, elengedhetetlen, hogy állatorvosod diagnózist állítson fel, mielőtt bármilyen kezelési programba kezdenél a rühesség ellen.

A diagnózis felállítása az atkák bőr- vagy kenetmintából történő mikroszkópos vizsgálatával történik. Állatorvosod meg tudja állapítani, hogy a macskádnak bolhája vagy atkája van-e, és milyen típusú. A kutyáknak szánt permetrint vagy amitrazt tartalmazó rovarölő szerek, nyakörvek és fürdetők a macskákra mérgezőek.

Hogyan előzhetem meg a macskám rühességét?

A legtöbb egészséges házimacska esetében csekély a rühesség kockázata. A bolhairtáshoz hasonlóan a tiszta környezet fenntartása, mint például a macska ágyneműjének mosása és a rendszeres porszívózás egyszerű intézkedésként nagyban hozzájárulnak a rühesség megelőzéséhez.

Bolhák

Világszerte több mint 2200 bolhafajt ismerünk, és a macskák számára ezek jelentik a viszketés egyik fő okát.  A bolhákkal kapcsolatos további információkért olvasd el cikkeinket:

1. HOGYAN FOKOZZA KÖRNYÉKEDEN A KULLANCSOK, BOLHÁK ÉS MÁS ÉLŐSKÖDŐK OKOZTA VESZÉLYEKET AZ EMELKEDŐ HŐMÉRSÉKLET?

2. MIÉRT VONZÓBBAK EGYES KUTYÁK A BOLHÁK SZÁMÁRA, MINT MÁSOK

3. BOLHAVÁROS KISOKOS, AVAGY HOL REJTŐZNEK A BOLHÁK OTTHONODBAN

szőrtüszőatkásság

Bolhacsípés okozta allergiás bőrgyulladás

Ez a betegség a csípéskor a bolha nyálára adott allergiás reakció eredménye. A macska hátán, nyakán és pofáján dudorok és pörkök jelenhetnek meg, amelyek elég súlyosak lehetnek, különösen, ha folyamatos nyalogatás, vakarózás és rágás rontja a helyzetet.

A bolhacsípés okozta allergiás bőrgyulladásban (FAD) szenvedő macskákon szőrhullás, nyílt sebek vagy a bőr hegesedése jelentkezhet, és bakteriális fertőzések is kialakulhatnak.

Hogyan kezelhető a bolhacsípés okozta allergiás bőrgyulladás?

Csakúgy, mint a bolhafertőzés esetében, a legjobb kezelés a bolhák irtása és a bolhák elleni védekezés. Számos hatékony termék áll rendelkezésre a macskán és az otthonodban található bolhák irtására és visszaszorítására.

Ótvar

Az ótvar (dermatofitózis) felületes bőrfertőzés, amelyet a dermatofitáknak nevezett gombák okoznak. Angol nyelvű elnevezésével (ringworm) ellentétben ezt a fertőzést nem féreg okozza, és a bőrelváltozások nem mindig kör alakúak. Macskáknál a fertőzés a bőrt, a szőrzetet és/vagy a karmokat érinti. Az ótvar más állatokat is megfertőzhet.

Honnan tudom, hogy a macskámnak ótvara van?

Az ótvar felismerése macskádon nagy kihívást jelenthet. Egyes macskáknak klinikai tünetek nélkül is lehet ótvara. Előfordulhat, hogy a macska bundájában hamunak tűnő dolgokat látsz, vagy ritkás, esetleg szabályos vagy szabálytalan, foltszerű szőrhiányos, kérges bőrfoltokat.

A fertőzött karmok érdesek, gödröcskések vagy akár deformáltak is lehetnek, pikkelyes alappal. Bármely fertőzött macska, akár vannak tünetei, akár nincsenek, megfertőzheti az embert és más állatokat is.

ótvar

Hogyan terjed az ótvar?

Az ótvar fertőzött állattal vagy személlyel, fertőzött tárgyakkal vagy felületekkel való közvetlen érintkezés útján terjed.

A dermatofita gombával való érintkezés nem mindig vezet fertőzéshez. Az egészséges állatok és emberek általában ellenállnak a fertőzésnek. Az idősek és a kisgyermekek különösen fogékonyak, valamint a legyengült immunrendszerű vagy bőrproblémákkal küzdő egyének. Azonnal fordulj háziorvosodhoz, ha gyanús bőrelváltozások alakulnak ki nálad vagy bármely családtagodnál.

Hogyan kezelhető a macskám ótvara?

Állatorvosod helyi (kenőcsök, krémek vagy samponok) és/vagy szájon át szedhető gombaellenes gyógyszereket írhat fel macskádnak. Ajánlatos alaposan kitakarítani az otthonodat, egyúttal a minimálisra csökkenteni az emberek és más háziállatok kitettségét.

A macskák atópiás betegsége

Az atópia, más néven atópiás dermatitisz akkor fordul elő, amikor allergiás reakció lép fel a levegőben lévő anyagokra, például a pollenekre vagy a háziporra. A viszketés miatt macskád elkezdheti a bőrét dörzsölni, nyalogatni, harapdálni vagy gyakran vakarózhat.

Hogyan kezelhető a macskák atópiás betegsége?

Az atópia diagnózisának felállításához az állatorvos kizárja a hasonló tünetekkel járó egyéb, gyakoribb bőrbetegségeket, beleértve a bolhásságot, az ótvart, az atkákat és a tetveket.

Az atópia kezelése attól függően változik, hogy mennyire súlyosan érinti a macskát. Állatorvosod felírhat a bőr számára kedvező táplálékkiegészítőket vagy a viszketést csökkentő gyógyszereket. Bizonyos allergének elkerülése, ha megerősítést nyer, szintén segíthet.

A macskád viszketése

Az okoktól függetlenül senki sem szeretné, ha szeretett macskatája kényelmetlenül érezné magát. Ha azt gyanítod, hogy macskádnak bőrbetegsége van, a legjobb, ha konzultálsz állatorvosoddal.

Állatorvost keresel?

Az állatorvos nagy szerepet játszik kedvenced egészségének védelmében. Add meg a helyadataidat, és máris megjelenik a hozzád közeli állatorvosok listája.

KERESS ÁLLATORVOST

Megosztanád ezt a cikket?

Hasonló tartalmak

Az állatorvosnál
Ezeket tartsd észben, hogy eredményes legyen cicád állatorvosi vizitje

Ha macskádat állatorvoshoz viszed, az stresszes lehet. Olvasd el, hogyan készítsd fel macskádat az állatorvosnál tett látogatásra.

Cikkek, hírek és tanácsok házikedvencek gondozásáról
Alkoss kisállatodnak
KEDVENCEK PARKJA

A kedvencek parkja tökéletes hely a lazításra. Élvezd a szórakoztató kutyás és macskás rajzokat, vagy nézz szőrös érzelmekkel teli videókat.

Cikkek, hírek és tanácsok házikedvencek gondozásáról
Bolhák és kullancsok
A PARAZITÁK OKOZTA BETEGSÉGEK TOVÁBB TERJEDNEK

MIÉRT LEHET VESZÉLYEZTETETT KEDVENCED

Legyél a MyPet.com tagja és tudj meg mindent a házikedvencek gondozásáról!
CSATLAKOZOM A MYPET.COM-HOZ