Szívféreg macskákban – Valóság, nem fikció

A macskák szívférgességével kapcsolatban van néhány tévhit, amit el kell oszlatni. Minden, amit a macskáról és a szívférgességről tudnod kell, itt található.

A szívféreg macskáknál

Van néhány tévhit a macskákkal és a szívférgekkel kapcsolatban, amelyeket el kell oszlatni. A legfontosabb tévhit szerint a macskák ritkán vagy egyáltalán fertőződnek a szívféreggel.

Bár igaz, hogy a kifejlett szívférgek okozta megbetegedések előfordulása a macskáknál kevésbé tűnik gyakorinak, mint kutya pajtásaiknál, a macskák szívférgességét pontosabb inkább a kutyák szívférgességétől eltérőnek jellemezni.

Mivel a macskák szívférgessége súlyos, akár életveszélyes is lehet, nézzük meg a tényeket és azt, hogy mit tehetünk bundás négylábú társaink védelméért.

MI A SZÍVFÉRGESSÉG?

A szívférgesség a világ számos részén súlyos és potenciálisan halálos betegség a kutyák és macskák körében. A szívben, a tüdőben és a kapcsolódó erekben élő férgek súlyos tüdőbetegséget és a test más szerveinek károsodását okozzák.

A kutyák és a macskák szervezetében a szívférgek felnőtt korukig élhetnek, párosodhatnak és utódokat hozhatnak létre. A kutyák szívférgessége jelentős, hosszú távú károsodást okozhat a szívben, a tüdőben és az erekben, és kihathat a kutya egészségére.

A macskák szívférgessége eltérő, mivel az ő egészségüket a szívférgek éretlen alakjai károsíthatják a szívférgességgel összefüggő légzőszervi betegség (HARD) néven ismert betegség formájában, és bennük kevesebb féreg éri el a kifejlett stádiumot.

A szívférgesség diagnosztizálása macskák esetében kihívást jelent, és gyakran diagnosztizálatlan marad. Mind a kutyák, mind a macskák esetében rendelkezésre áll a szívférgesség megelőzésére szolgáló kezelés.

Azon kutyák számára, amelyek nem rendelkeztek megfelelő védelemmel, létezik a szívférgesség kezelésére használható gyógyszer, de ez macskáknál nem alkalmazható, így csak megelőzéssel védheted meg cicádat a szívférgességtől.

szívféreg egy macskában

HOGYAN TERJED A SZÍVFÉRGESSÉG?

Elsősorban a szúnyogok felelősek a szívférgesség átadásáért a háziállatoknak. A fertőzött állatban, például kutyában, rókában, prérifarkasban vagy farkasban élő felnőtt nőstény szívférgek mikroszkopikus méretű férgeket, úgynevezett mikrofiláriákat termelnek, amelyek a véráramban keringenek.

Amikor egy szúnyog megcsípi ezt az állatot és vérrel táplálkozik, felveszi a mikrofiláriákat, amelyek „fertőző stádiumú” lárvává érnek, míg végül a szúnyog újabb csípése és vérrel történő táplálkozása révén egy másik állat vérébe kerülnek.

Az új gazdaállatban kutyák esetében körülbelül 6-7 hónapig, macskáknál pedig 7-9 hónapig tart, amíg a lárvák kifejlett szívféreggé érnek. Az érett szívférgek 5-7 évig élhetnek kutyákban, és 2-3 évig macskákban.

MELYEK A SZÍVFÉRGESSÉG TÜNETEI MACSKÁKNÁL?

Mivel a macskák szívférgessége gyakran diagnosztizálatlan, a fertőzés tünetei nagyon enyhék lehetnek, és néha összetéveszthetők más problémákkal, de egyes esetekben egészen drámai formában is jelentkezhetnek.

A tünetek között szerepelhet köhögés, asztmaszerű rohamok, hányás, étvágytalanság vagy fogyás. Esetenként a fertőzött macska nehezen jár, görcsöket vagy ájulást produkál, vagy folyadékgyűlem keletkezik a hasüregében. A legdrámaibb tünet a macska hirtelen összeesése vagy akár hirtelen halála.

MEKKORA A KOCKÁZATA ANNAK, HOGY A MACSKÁM ELKAPJA A SZÍVFÉRGESSÉGET?

A szívférgesség világszerte jelen van a szubtrópusi, trópusi és mérsékelt égövi régiókban. A klímaváltozás azt jelenti, hogy a betegség évről-évre a világ új területein terjed. Az Egyesült Államokban mind az 50 államban diagnosztizáltak szívférgességet, és a sokféle változó miatt a kockázati tényezőket lehetetlen megjósolni.

Az éghajlati viszonyok változása, a családok és háziállatok vándorlása, valamint a vadon élő hordozók jelenléte mind-mind a fertőzésszám évről-évre történő növekedését okozza. És mivel a fertőzött szúnyogok be tudnak jönni a lakásba, a kinti és a benti kedvencek egyaránt veszélyeztetettek.

macska hőféreg

MIT KELL TUDNOM A MACSKÁM TESZTELÉSÉRŐL?

A szívférgesség nagyon súlyos lehet, ezért minél korábban észlelik, annál jobb. A szívférgességre és a szívféreg jelenlétére irányuló vizsgálat vérmintából történik.

Sajnos ezek a tesztek macskák esetében nem olyan egyértelműek, mint kutyáknál, ezért ne lepődj meg, ha további vizsgálatokra lesz szükség, amelyeket alább ismertetünk.

Ajánlott, hogy cicádat évente egyszer, valamint a megelőző gyógyszeres kezelés előtt állatorvosod tesztelje. Mivel a macskák szívférgessége nem kezelhető, a megelőzés kulcsfontosságú.

szívbetegség kezelése

MI A TEENDŐ, HA SZÍVFÉRGES A CICÁM?

Egyes fertőzések maguktól is megszűnnek, mivel a szívférgek a macskákban elpusztulhatnak, mielőtt elérnék a kifejlett stádiumot. Sajnos ettől még légzőszervi problémák alakulhatnak ki.

A keringési rendszerben lévő szívférgek a macska immunrendszerére is hatással lehetnek, és köhögést, zihálást és légzési nehézséget okozhatnak. A macskák szívférgei a test más részeibe is átvándorolhatnak, például az agyba, a szembe és a gerincvelőbe, és ott jelentős károkat okozhatnak.

Ha szeretett cicád szívférgesség-tesztje pozitív, akkor az alábbi dolgokra számíthatsz:

• Diagnózis. Mivel a szívférgek jelenléte nem mindig olyan egyértelmű, mint a kutyáknál, a diagnózis bonyolult lehet, ami fizikai vizsgálatot, többféle vérvizsgálatot, köztük teljes vérképet és mellkasröntgent igényel. Ultrahang vizsgálatot is végezhetnek, hogy a szív körüli erekben lévő férgek után kutassanak.
  • Kezelés. Sajnos nincs biztonságos és hatékony gyógyszeres kezelés a macskák szívférgességére. Mindazonáltal a szívférgességben szenvedő macskákon gyakran lehet segíteni jó állatorvosi ellátással. A cél a cica stabilizálása és egy hosszú távú kezelési terv meghatározása a tünetek enyhítésére.
  • Megfigyelés. A macskáknál előfordulhat, hogy a fertőzés spontán megszűnik, de a szívférgesség okozta károk maradandóak lehetnek. Ha macskád nem mutat légzőszervi tüneteket, de a szívférgesség kimutatható a tüdőben, 6-12 havonta mellkasröntgen javasolt.
  • Állatorvosi ellátás. Ha enyhe légzőszervi tünetek jelentkeznek, a tüneteket szájon át adható vagy injekciós gyógyszeres kezeléssel lehet enyhíteni. Ha súlyos tüneteket észlelünk, további támogatásra lehet szükség. Állatorvosod kórházi kezelést javasolhat a terápia, például intravénás folyadékpótlás, a tüdő és a szív támogatására szolgáló gyógyszerek és általános ápolás biztosítása érdekében. Bizonyos esetekben a szívférgek általános érzéstelenítésben történő sebészi eltávolítása is javasolt lehet.

SZÍVFÉRGESSÉG MEGELŐZÉSE

Fontos, hogy cicád fertőzését szívférgesség elleni készítmények alkalmazásával előzd meg, amelyek helyileg használt gyógyszer és tabletta formájában is elérhetők. A legtöbb megelőző készítményt havonta kell alkalmazni, de néhányat 2 vagy 3 havonta. A megelőző készítmények megakadályozzák a szívférgesség kialakulását, ha fertőzött szúnyog csípi meg a macskát.

A jóváhagyott szívférgesség elleni gyógyszerek a szívféreg parazita lárva stádiumban lévő alakjának elpusztításával hatnak, beleértve mind a szúnyog által átadott fertőző szívféreg lárvákat, mind pedig a következő lárva stádiumot, amely a macskában fejlődik ki.

Mivel a kifejlett szívféreg nem távolítható el hatékonyan, rendkívül fontos, hogy ezeket a megelőző készítményeket szigorú ütemterv szerint adják be.

A kiscicák ugyanolyan fogékonyak a szívférgességre, mint a felnőtt macskák, ezért ajánlott a szívférgesség elleni védekezést olyan korán elkezdeni, ahogy az a termék címkéjén szerepel.

Cicád egészségének megőrzéséhez és szívférgességtől való mentességéhez a legfontosabb, hogy vidd el az állatorvoshoz, hogy minden egészségügyi problémával, beleértve a szívférgesség megelőzését is, megbirkózhass.

Az állatorvos megméri macskád súlyát, és biztosítja, hogy a megfelelő adag megelőzésre szolgáló készítményt add be. Akkor is fordulj állatorvosodhoz, ha bármilyen aggályod vagy kérdésed van bundás kedvenced egészségéről.

Állatorvost keresel?

Az állatorvos nagy szerepet játszik kedvenced egészségének védelmében. Add meg a helyadataidat, és máris megjelenik a hozzád közeli állatorvosok listája.

KERESS ÁLLATORVOST

Megosztanád ezt a cikket?

Hasonló tartalmak

Az állatorvosnál
Ezeket tartsd észben, hogy eredményes legyen cicád állatorvosi vizitje

Ha macskádat állatorvoshoz viszed, az stresszes lehet. Olvasd el, hogyan készítsd fel macskádat az állatorvosnál tett látogatásra.

Cikkek, hírek és tanácsok házikedvencek gondozásáról
Alkoss kisállatodnak
KEDVENCEK PARKJA

A kedvencek parkja tökéletes hely a lazításra. Élvezd a szórakoztató kutyás és macskás rajzokat, vagy nézz szőrös érzelmekkel teli videókat.

Cikkek, hírek és tanácsok házikedvencek gondozásáról
Bolhák és kullancsok
A PARAZITÁK OKOZTA BETEGSÉGEK TOVÁBB TERJEDNEK

MIÉRT LEHET VESZÉLYEZTETETT KEDVENCED

Legyél a MyPet.com tagja és tudj meg mindent a házikedvencek gondozásáról!
CSATLAKOZOM A MYPET.COM-HOZ