A kutyák szembetegségei

Fontos, hogy a kutyák szemproblémáit már korai stádiumban felismerjük. Olvass a kutyák szembetegségeinek leggyakoribb kezdeti tüneteiről.

A kutya kifejező szemei szeretetet, izgalmat, szomorúságot, aggodalmat és még sok más érzelmet mutatnak. Ha azonban szeretett négylábú társadnak szemproblémái vannak, előfordulhat, hogy nem tud olyan jól kommunikálni, és akár a látását is elveszítheti.

Fontos, hogy a kutyák szemproblémáit már korai stádiumban felismerjük, mert a gyors beavatkozás sok esetben a kedvezőbb kimenetel kulcsa lehet.

A KUTYÁK SZEMÉNEK FELÉPÍTÉSE

A kutya szembetegségeinek felismeréséhez hasznos, ha ismerjük a kutya szemének egyedi szerkezetét.

A legtöbb emlőshöz hasonlóan a kutya szeme is gömb alakú, két folyadékkal teli kamrával, az elülső és a hátsó kamrával. A kamrákat a szemlencse választja el egymástól, amely a fénysugarakat a szem hátsó részére, a retinára fókuszálja.

A kutya szeme szaruhártyával rendelkezik, amely a külső, átlátszó felület, és amely védelmet nyújt a belső szem számára. A kutyának is van pupillája és írisze, akárcsak neked, valamint izmai, amelyek segítik a mozgást és a lencse nyitását és zárását, a megfelelő mennyiségű fény beengedését.

Kutyádnak is van felső és alsó szemhéja, mint neked, de a kutya egyedi jellemzője a jól látható harmadik szemhéj, az úgynevezett pislogóhártya. A harmadik szemhéj a szem alsó belső zugában, az alsó szemhéj és a szem között helyezkedik el.

A harmadik szemhéj vélhetően védi a szemgolyót, és segít eltávolítani az idegen testeket a szemből. Található rajta egy mirigy is, amely a kutya könnyfilmje vizes rétegének 30 százalékát termeli.

Normális esetben a harmadik szemhéj az alsó szemhéjak alatt rejtőzik, de probléma esetén a kutya egyik vagy mindkét szeménél láthatóvá válhat. Ezért hasznos megismerned a kutyád szemének anatómiáját, beleértve a harmadik szemhéj helyzetét is.

kutyaszemek

1. MI AZ A CSERESZNYE SZEM?

A harmadik szemhéjat érintő állapot a „cseresznye szem”, mely elnevezését a szemen megjelenő vörös duzzanatról kapta. A cseresznye szem akkor fordul elő, amikor a harmadik szemhéjban lévő mirigy megduzzad és kicsúszik a helyéről.

Esetenként megpillanthatod kutyád harmadik szemhéját, amikor alszik, vagy ha épp az altatásból ébredezik. Ha azonban kutyádnak cseresznye szeme van, vörös duzzanatot figyelhetsz meg, mely a harmadik szemhéj széléből türemkedik ki – általában ez ennek a kutya szembetegségnek az első jele.

A duzzanat jelentkezhet az egyik vagy mindkét szemen. Egyes kutyáknál előfordulhat, hogy semmilyen más tünet nem jelentkezik, míg másoknál a kötőhártya-gyulladáshoz hasonló tünetek léphetnek fel.

A cseresznye szem leggyakrabban hat hónapos és kétéves kor közötti kutyáknál fordul elő.

Nem lehet megelőzni, és az oka sem ismert, de elképzelhető, hogy genetikai hajlam áll a háttérben. Ha azonban tudod, hogy milyen jelekre kell figyelned, gyorsan intézkedhetsz és állatorvoshoz fordulhatsz a kutyusoddal.

HOGYAN KEZELHETŐ A CSERESZNYE SZEM?

Az állatorvos a cseresznye szem kezelésének első lépéseként szemcseppet javasolhat. Ha a probléma továbbra is fennáll, a duzzanat nem csökken, és a kutya kellemetlenül érzi magát, akkor műtéttel lehet orvosolni.

2. KÖTŐHÁRTYA-GYULLADÁS

A kötőhártya-gyulladás, vagy „rózsaszín szem” a kötőhártya gyulladása, és meglehetősen gyakori a kutyáknál.

A tünetek közé tartozik a szem kivörösödése, a szaruhártya körüli szövetek duzzanata, a szem váladékozása és enyhe szempanaszok olyan tünetekkel, mint a szem csukva tartása vagy dörzsölése.

A kötőhártya-gyulladásnak sokféle oka lehet, például allergia.

A kötőhártya-gyulladás kezeléséhez az állatorvos először azt szeretné kideríteni, hogy mi okozza. A gyulladás okától függően a kezelés a következő eljárásokat foglalhatja magában:

• Az irritáló anyag eltávolítása és a terület megnyugtatása fájdalomcsillapító gyógyszerekkel.
  • Antibiotikumok és sóoldatos lemosások felírása a fertőzés kezelésére.
  • Allergia elleni gyógyszeres kezelés.

3. EPIPHORA

A túlzott könnyezés állapotát „epiphora” néven ismerjük. Ennek a kutya szembetegségnek a jelei közé tartozik a vizes, könnyező szem, ami a szem alatti szőrzet elszíneződését vagy kellemetlen szagát eredményezheti.

Az epiphora számos olyan adottság és betegség következménye lehet, melyeknél túlzott könnytermelés vagy csökkent könnyelvezetés jelentkezik, beleértve a rendellenesen álló szempillákat, a kötőhártya-gyulladást és a szaruhártya-fekélyeket.

A miniatűr és toy fajták hajlamosabbak az epiphora kialakulására. Ennek leggyakoribb oka a nem megfelelő könnyelvezetés. Előfordul, hogy a kutya szemhéja befelé fordul, ami szintén irritálja a szemet és akadályozza a könnyelvezető rendszert. A könnyelvezetés javítása vagy a szemhéj helyzetének korrigálása műtéti úton lehetséges.

Az állatorvos a legtöbb esetben azt szeretné kideríteni, hogy mi okozza az epiphorát, és hogyan lehet megfelelően kezelni a problémát.

kutya szem problémák állatorvos

4. SZEMSZÁRAZSÁG

A szemszárazságban vagy keratoconjunctivitis siccában szenvedő kutya szeme nem termel elég könnyet, és ez a probléma kezeletlenül vaksághoz vezethet.

A száraz szem gyakran úgy néz ki, mint egy kiújult kötőhártya-gyulladás vagy tartós fertőzés, és együtt járhat a szem ragacsos, nyálkás váladékozásával, az orr szárazságával és a szaruhártya elhomályosodásával, látható fekélyekkel vagy anélkül.

A szemszárazság leggyakoribb oka, hogy a kutya immunrendszere megtámadja a könnymirigyeket.

A szemszárazság diagnosztizálása egy egyszerű, fájdalommentes és könnyen elvégezhető könnytermelés-mérő teszt segítségével történik. A száraz szem kezelésének célja a könnytermelés helyreállítása. Egyes kutyáknál szükség lehet támogató kezelésre antibiotikus cseppekkel vagy kenőccsel és műkönnyel.

5. ZÖLDHÁLYOG

A glaukóma akkor alakul ki, amikor a szem folyadéktermelésének és -elvezetésének (csarnokvíz) egyensúlyhiánya folyadékgyülemet eredményez, mely megemeli a szemnyomást. Ez nem csak nagyon fájdalmas lehet a kutyának, de a szem kivörösödésével és látásromlással is járhat.

A glaukóma jelei közé tartozik a pupillatágulat (az egyik szem pupillája más méretű lehet, mint a másiké), a szem vörössége vagy a szem fehér részén (az ínhártyán) lévő erek tágulása.

Az egyik vagy mindkét szem észrevehető kidülledése is előfordulhat. A kutya részben lehunyhatja vagy dörzsölheti a szemét, és levertséget, étvágytalanságot vagy akár reakcióhiányt is mutathat. Ezek a jelek a zöldhályog okozta fájdalomnak tudhatók be. Ha kutyád a glaukóma bármely jelét mutatja, azonnal fordulj állatorvoshoz, hogy elkerüld a látás elvesztését.

A zöldhályogot tonométerrel, azaz a szemnyomás mérésére szolgáló speciális eszközzel diagnosztizálják. Az állatorvos megfelelő orvosi és/vagy sebészeti kezelést fog javasolni kutyádnak.

kutya szem probléma szürkehályog

6. SZÜRKEHÁLYOG

A szürkehályog következtében a lencse homályossá vagy átlátszatlanná válik, így a fény nem jut el a retinához. Ez az enyhe látászavaroktól a vakságig terjedő látásvesztést okoz. A szürkehályog nem tévesztendő össze a fiatal kutyák kisebb lencsehibáival vagy a központi lencseszövet normális megvastagodásával és megkeményedésével, amely idősebb állatoknál jelentkezik.

A szürkehályog leggyakoribb oka a genetika (örökletes).

Az öröklött szürkehályog számos kutyafajtát érinthet, de egyes fajták hajlamosabbnak tűnnek rá, mint mások. Egyéb okok közé tartozik a cukorbetegség, az alultápláltság, a sugárkezelés, a gyulladás és a sérülés. Cukorbetegség esetén a szürkehályogot a glükóz bomlástermékeinek a lencse fehérjéihez való kötődése okozza. A legtöbb cukorbeteg kutyánál szürkehályog alakul ki.

MEG FOG VAKULNI A KUTYÁM?

A szürkehályog nem jelent biztos vakságot. A kutyák hallás- és szaglásérzékelése olyan éles, hogy a látáscsökkenést nem feltétlenül veszik észre. A szürkehályog nem is akadályozza teljesen a látást. A szürkehályog továbbfejlődése a szürkehályog típusától, a kutya fajtájától és más kockázati tényezőktől függ.

Sok kutya nagyon jól boldogul a szürkehályog specifikus kezelése nélkül. Beszélned kell állatorvosoddal, hogy értékelje kutyád állapotát és felmérje a megfelelő kezelési lehetőségeket.

Senki sem hagyhatja, hogy szeretett kedvence szenvedjen, ezért, ha kutyád a szemét piszkálja, pofáját a padlóhoz vagy a szőnyeghez dörzsöli, akkor ismerd fel, hogy a szemével gond van. A szemprobléma első jeleinél érdemes állatorvoshoz fordulni. Bizonyos esetekben, mint például a zöldhályog, ez megmentheti a kutya látását.

Állatorvost keresel?

Az állatorvos nagy szerepet játszik kedvenced egészségének védelmében. Add meg a helyadataidat, és máris megjelenik a hozzád közeli állatorvosok listája.

KERESS ÁLLATORVOST

Megosztanád ezt a cikket?

Hasonló tartalmak

Az állatorvosnál
Ezeket tartsd észben, hogy eredményes legyen cicád állatorvosi vizitje

Ha macskádat állatorvoshoz viszed, az stresszes lehet. Olvasd el, hogyan készítsd fel macskádat az állatorvosnál tett látogatásra.

Cikkek, hírek és tanácsok házikedvencek gondozásáról
Alkoss kisállatodnak
KEDVENCEK PARKJA

A kedvencek parkja tökéletes hely a lazításra. Élvezd a szórakoztató kutyás és macskás rajzokat, vagy nézz szőrös érzelmekkel teli videókat.

Cikkek, hírek és tanácsok házikedvencek gondozásáról
Bolhák és kullancsok
A PARAZITÁK OKOZTA BETEGSÉGEK TOVÁBB TERJEDNEK

MIÉRT LEHET VESZÉLYEZTETETT KEDVENCED

Legyél a MyPet.com tagja és tudj meg mindent a házikedvencek gondozásáról!
CSATLAKOZOM A MYPET.COM-HOZ