Kerti cicabajok – 5+1 megelőzhető macskabetegség

A tévhitekkel ellentétben a lakásban tartott cicákat is évente el kell vinni az állatorvoshoz, és gondoskodnunk kell a paraziták elleni védelmükről is. A kertben élő vagy kijáró macskák azonban fokozottan veszélyeztetettek. A fertőző macskabetegségek leggyakrabban az éjszakai kalandozások, a verekedések, illetve a párzás alkalmával támadnak. Azonban a kertet szinte el sem hagyó, nyugodt cicák is könnyen megfertőződhetnek kóborló társaiktól.

1. Macskanátha

A macskák közvetlen érintkezés útján, szájon át vagy légutakon keresztül fertőződnek egymástól. A betegség lappangási ideje 1-2 nap. A megbetegedett állatok étvágytalanok, kedvetlenek, nyálzanak, tüsszögnek, könnyeznek, orrfolyásuk van. Súlyosabb esetekben a szájnyálkahártyán fekélyek alakulnak ki. A kialakult fekélyek fájdalmassága miatt a macskák nem esznek, nem isznak, ami kiszáradáshoz, legyengüléshez vezethet. Szövődményként tüdőgyulladás is kialakulhat. A betegség elleni megfelelő védekezés ebben az estben a védőoltással történő megelőzés.

2. Macskaleukózis

Ez a betegség elsősorban a 2-4 éves macskákat érinti, gyakori a kijáró kandúroknál, de a fertőzött állatoknak csak egy része mutat tüneteket. Nyállal, vérrel és orrváladékkal adják át egymásnak a fertőzést, elsősorban a verekedő macskák. A lappangási idő 4-6 hét. A vírus először a torok nyirokszöveteiben, a mandulákban és a környéki nyirokcsomókban szaporodik el. A későbbiekben az állat kóros lesoványodását, általános állapotának állandó ingadozását, egyéb fertőző eredetű társbetegségek egyre gyakoribb jelentkezését tapasztalhatjuk. A lappangási idő más esetekben akár évekig is eltarthat, és a legyengült szervezetben hirtelen megindulhat a vírus elszaporodása. Gyógymódja nincs, csak a megelőző oltás jelent megoldást. Fontos tudni, hogy a kombinált oltáson felül, ezt a vakcinát külön kell kérni az állatorvostól.

3. Immunhiányos betegség (FIV)

A macska-AIDS-nek is nevezett betegség csak a macskára veszélyes, az emberre nem terjed át. A fertőzés főleg harapás útján terjed, így a kerti cicák, a verekedős kandúrok vannak a legnagyobb veszélyben. Lappangási ideje akár 4-6 évig is eltarthat, a cica védekezőrendszere pedig eközben egyre gyengül, az állapota romlik. A betegség gyógyíthatatlan, csak az életminőség javítható bizonyos ideig. Megelőzni a cica ivartalanításával lehet a legsikeresebben, megelőzendő a verekedéseket és az elkóborlást.

4. Parvovírus okozta fertőző gyomor– és bélgyulladás

A vakcinázásnak köszönhetően szerencsére egyre ritkább ez a betegség. Az oltatlan állományok azonban továbbra is veszélyesek. A nagyon ellenálló parvovírus a macska ürülékével és egyéb testnedveivel nagyon gyorsan, hosszú ideig terjed. A fertőzés a macskák közvetlen érintkezésével, de közvetett úton és ragályfogó tárgyak közvetítésével is létrejön. A betegség lappangási ideje 4-5 nap. Heveny esetekben jellemző a nagyfokú elesettség, magas láz, gyakori hányás, majd hasmenés, és ezek következményeként súlyos kiszáradás alakul ki. A fiatal macskák a betegség heveny formájában gyakran elpusztulnak. A betegség sajnos szakszerű kezelés mellett is sokszor végzetes. Az időben beadott védőoltás, majd a rendszeres ismétlő oltások jelentik a megoldást.

5. Veszettség

Az emberre nézve is életveszélyes, gyógyíthatatlan betegség, ezért ellene kulcsfontosságú a védőoltás évenkénti beadatása. A veszettség – oltás nélkül – a cica számára is halálos kimenetelű. A fertőzöttség ugyan szinte megszűnt a városokban a macskák-kutyák oltásával, ám más fajtól, harapás útján továbbra sem zárható ki. Figyelmeztető tünet lehet, ha az addig békés macska emberre támad, a viselkedése hirtelen megváltozik.

Bár elsősorban a verekedő, kalandozó macskák vannak veszélyben, a betegség gyógyíthatatlan kimenetelére tekintettel a lakásban tartott macskák éves vakcinázása is erősen ajánlott.

Amit még érdemes tudni, hogy humán fertőződés macskák miatt fordult elő utoljára Magyarországon.

+1. Paraziták által okozott betegségek

A kijáró cicákra talán az éjjeli kalandoknál is nagyobb veszélyt jelentenek a bolhák és a kullancsok, amelyek – megelőzés híján – számtalan betegségért felelősek.

A bolha okozta bőrgyulladások, a bolhaallergia nem csak a kerti, de a lakásban tartott cicát is veszélyezteti. A bolha szaporasága miatt a fertőzöttség nehezen kiirtható, és az egész háztartást érintheti. A házi praktikák helyett inkább kérjük ki az állatorvos tanácsát, és például spot-on készítménnyel megelőzhetjük a problémát.

A kijáró macskák gyakran vetődnek kullancs által fertőzött területekre. A vérszívó jellemzően a macska pofáján és a fején keres helyet magának, macskáról macskára is vándorol. A kutyákkal ellentétben a Lyme-kór ritkábban támadja meg a cicákat, de a kutyákat érintő babéziózishoz hasonló fertőző anémia - amit Haemobartonellózisnak nevezünk-, előfordulhat. A fertőzést terjesztő kullanccsal a macskába jutó kórokozó a vörösvérsejteken élősködik. Jellemző tünetei a gyengeség, az étvágytalanság és a láz, kezelése pedig antibiotikummal, súlyosabb esetben vérátömlesztéssel lehetséges.

Megosztás Tetszik